Flykten från fossilbränslet

I mitten av oktober 2016 började vi leasa en Nissan Leaf och sålde samtidigt den lilla blåa Mitsubishi Colt som varit i vår lilla andrabil ett antal år. Nu var det dags att börja åka hållbart och på en bilmarknad som började småsjuda valde vi leasing som på två år skulle ta oss till en kokande elbilsmarknad. Nu är vi halvvägs och det är dags att kolla av hur det har gått hittills.

I slutet av september 2016 provkörde vi en Nissan Leaf för första gången och det avgjorde saken – det fick bli en sådan och jag förutspådde att vi skulle dra ner på våra pendlingsutsläpp med 80%. Blev det verkligen så?

Låt oss kontrollera.

Idag står bensinbilens mätarställning på 15 852,1 mil och vid senaste besiktningen 12/4 stod den på 15 335,4 mil, en skillnad på 516,7 mil på 167 dagar eller 0,46 år. Omräknat på helår skulle det innebära 1 129,3 mil.

Innan vi skaffade elbilen körde vi uppskattningsvis 1 700 mil för den stora bilen och 800 mil för den lilla, numera utbytta, bilen. Det ger en totalsumma på runt 2 500 mil. Vad är då skillnaden?

1 130 / 2 500 = 0,45. Det innebär att vi har minskat vår fossilförbrukning med omkring 55%.

Inga 80% direkt, men den ursprungliga planen innehöll buss eller elcykel, som nu är på gång och då är målet inom räckhåll.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *